Gladheidsbestrijding machines

Na de winter van 2018-2019 besloot het Team van GMR BV dat er 5 nieuwe machines aangeschaft moesten worden. Dit is altijd een mooie gelegenheid om te kijken wat er te koop is in de wereld van gladheidsbestrijding. Welke techniek en machines het beste passen bij onze organisatie en klanten wordt afgewogen op een aantal kPI’s. Veiligheid, betrouwbaar en continuïteit van het bedrijfsproces van onze klant, vormen het bestaansrecht van GMR BV. Om een goede gladheidsbestijding uit te kunnen voeren hanteren wij een aantal kritische prestatie indicatoren zoals: veiligheid, bedrijfszekerheid, duurzaamheid, reductie van CO2, onderhoudskosten en aankoopkosten.

Gladheidbestrijding voorkeuren

Vanwege efficiëntie werkt GMR BV met voorkeurs leveranciers en voor deze bestelling hebben we gekozen voor 3 kleine natzoutstrooiers en 2 grote combistrooiers beide op aanhangers. De kleine natzoutstrooiers kunnen 1,1 m3 droogwegenzout en 500 liter pekelwater meenemen. Vanwege hun kleine afmetingen zijn deze uitermate geschikt om gladheidsbestrijding uit te voeren op kleine parkeerterreinen en fietspaden. En de grote combistrooiers zijn uitermate geschikt om grotere terreinen en wegen mee uit te voeren. De combistrooiers beschikken over een voorraad capaciteit van 5m3 wegenzout en ruim 4050 liter pekelwater. Dat is het dubbele van de capaciteit in vergelijking van een natzoutstrooier. De reden hiervoor is dat met combistrooier gekozen kan worden afhankelijk van het weertype welke verhouding en techniek er gebruikt dient te worden.

Gladheidsbestrijding technieken

Zo kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor een sproeitechniek bij lichte vorst en kans op aanvriezende rijp (wat veel voorkomt in Nederland) en bij kans op sneeuwval kan bijvoorbeeld gekozen worden voor meer droogwegenzout. Door gebruik te kunnen maken van een sproeitechniek worden er minder grondstoffen gebruikt wat een positief effect heeft op de CO2-reductie. Een belangrijk punt bij gladheidsbestrijding is het voorkomen van roetsvorming aan het strooi equipment om de duurzaamheid en de kostprijs in de hand te houden.
Dit is één reden dat we gekozen hebben voor de machines van het merk Aebi Schmidt Nederland BV.

Hun aanhangers worden geschopeert en daarna gepoedercoat waarmee roestvorming nagenoeg geen kans krijgt. Ook zijn ze in het geheel zwaarder uitgevoerd, waarmee ze geschikt zijn voor het inzetten voor snelverkeer maar ook minder last hebben van slijtage bij veelvuldig manoeuvreren op bedrijfsterreinen. Het tweede punt is dat veel staal vervangen is voor kunststof, naast dat het er ergonomisch uitziet voorkomt dit ook de invloed van roestvorming.

Tevens hebben wij gekozen om een autologic systeem erop te laten monteren. Dit is feitelijk een routebegeleiding systeem dat tevens de dosering en breedte van de strooimachine regelt.

Zeker bij grote bedrijfslocaties kunnen we dan garanderen dat er geen wegen vergeten worden.
Maar ook is dit veiliger. De chauffeur kan gewoon zijn ogen op de weg houden en hoeft niet bij elke wegverbreding of versmalling de breedte van de strooischotel aan te passen. En voor de beeld en stem gestuurde route begeleiding, kan de gereden referentie route als navigatie gebruikt worden.
Tevens is het mogelijk om vooraf kaartmateriaal in te lezen, voor het geval dat er geen route voor handen is.

Vanaf week 49 konden wij aan de slag met de nieuw aangeschafte gladheidmachines.